Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 11 listopada 2014

Wybór butów do biegania

Po ostatnim  wyczynie  pseudo przebiegnięcia  półmaratonu ,
 zacząłem wyciągać wnioski z mojego amatorskiego  biegania
Po pierwsze zapisałem się na  profesjonalne  masaże , tam dowiedziałem się o
 rzeczach , które jako błędy ciągnęły się za mną  doprowadzając do takich dolegliwości jak opisałem : bóle kręgosłupa ,  częste skurcze łydek i  ud.

Zaczęliśmy od zobaczenia jaki typ mam stopy ( neutralna, pronacja czy supinacja)
 i jak się zachowuje na bieżni w moich obecnych butach kupionych w Lidl .
Udałem się do jedynego sklepu w Zielonej Górze , gdzie na bieżni
w butach i bez  można wyłapać niuanse o których można jako amator nie wiedzieć
 Oczywiście po wcześniejszym zarejestrowaniu biegu  kamerką i analizy zapisu.


 Samemu można taki test zrobić na rodzaj stopy :

Test wodny
Przygotuj czystą kartkę papieru i zmocz stopę stawiając ja na przygotowanej kartce 

Odcisk , który zostawi Twoja stopa da nam odpowiedź jakie masz sklepienie , a to z kolei powiązane jest z pronacją i supinacją. 




Jeśli na kartce jest : 
-Pełny odcisk stopy  będzie znaczyło że masz niskie sklepienie i prawdopodobnie
 pronujesz zbyt mocno wewnętrzne krawędzie w butach , po ludzku  stawiasz stopę do środka

- brak odcisku  lub tylko cienki  pasek łączący palce i piętę oznacza , że masz wysokie sklepienie , 

co wiąże się z supinacją zbyt i mocno eksploatujesz  zewnętrzne krawędzie w butach , po ludzku  stawiasz stopę na zewnątrz
 
- średni odcisk oznacza że masz stopę neutralną  czyli zwykle lądujemy na zewnętrzna cześć pięty 
i będzie wytarty w butach środek przedniej części buta 



Po pierwszym biegu bez butów okazało się ze mam stopę neutralną, wiec nie trzeba żadnych  korekcji , stabilizatorów- hurra 
W moim przypadku stopa przetacza się względnie prosto
(ani za mocno do środka , ani za mocno do zewnątrz )




 Patrząc na stopę od tyłu, widzimy, że pięta  ustawiona jest w linii prostej z nogą,
 a ciężar ciała jest równomiernie rozłożony na pięcie. 


Jeżeli dobierzemy  buty nieodpowiadający  rodzajowi stopy
to będzie  brak stabilności, bieg nie jest symetryczny, obciążenia nieprawidłowo się rozkładają.
To prosta droga do kontuzji. 


  Przy mojej stopie neutralnej miałem do wyboru z półki sklepowej w przystępnej
 dla amatora cenie czyli do 300zł   takie modele butów :

1. Brooks  Aduro 2
2. Asics Gel Pulse 6
3. Mizuno Wave Ronin 5

Każdy but  przymierzyłem i  przebiegłem się na bieżni  
  Chciałem wybrać but uniwersalny ale tego nie da się zrobić w tym przedziale cenowym
  but treningowy teoretycznie:
- zbudowany jest na grubej podeszwie, zwłaszcza pod piętą,
- posiada stosunkowo dużą różnicę wysokości podeszwy pod piętą i śródstopiem (11-14 mm)
- jest bardzo dobrze amortyzowany.
- podeszwa i cholewka są odpowiednio szerokie, wygodne
a but startowy teoretycznie ma często następujące cechy:
- jest wąski lub bardzo wąski, co wpływa na spięcie stopy dające w efekcie większą sprężystość odbicia
- jest pozbawiony elementów amortyzujących, co wpływa na lepsze czucie podłoża i obniżenie wagi buta
- ma twarde plastikowe lub gumowe elementy w podeszwie zewnętrznej, co wpływa na większą sprężystość podeszwy i lepsze trzymanie się asfaltowej nawierzchni
 But startowy ma za zadanie wspomóc nas w szybkim biegu, wyzwolić w nas pokłady jakie w nas drzemią. Zanim jednak ktokolwiek zdecyduje się na założenie tak zwanych "startówek" powinien zastanowić się czy taki but rzeczywiście wpłynie na poprawienie jego wyników. Każdy musi zdawać sobie sprawę z tego, że typowy but startowy będzie dawał zamierzone efekty tylko wtedy, jeśli jesteśmy do biegania w butach startowych gotowi, jeśli mamy mocne stopy, mocne mięśnie odpowiedzialne za odbicie. Zwłaszcza, że typowe, szosowe buty startowe wcale nie muszą być wygodne, zgodnie z logiką, że na czas wyścigu jesteśmy w stanie zmusić się do pewnych ustępstw, jeśli tylko da nam to jakąkolwiek przewagę

Po długich  rozmowach ze sprzedającym  wybrałem but treningowy z  dobrą amortyzacją:

Brooks ADURO 2
 lekki buty treningowe przeznaczone na twarde nawierzchnie dla stopy neutralnej lub supinującej.
Amortyzacja DNA połączona z Biomogo zapewnia optymalną ilość amortyzacji.
Konstrukcja podeszwy zapewnia odpowiedni poziom stabilizacji oraz wyśmienicie prowadzi stopę. Specjalnie dzielona podeszwa redukuje wstrząsy oraz zapewnia gładkie przetoczenie stopy z fazy wsparcia do fazy odbicia. Aduro 2 jest nieco lżejszy od swojego poprzednika dzięki nowej bezszwowej technologii projektowania cholewki.
To idealny but na dłuższe wybiegania dla początkujących biegaczy

W porównaniu z butami w których rozpocząłem bieganie czyli z  Lidla
buty Brooksa są ciężkie mają  grube podeszwy i są wolne





Przy okazji  wyszło na jaw na bieżni że  buty z lidla  maja wadę i
 ukierunkowują mi  stopę na zewnątrz - ładne kwiatki
 nieświadomy przyczyniałem się pomału do kontuzji 
But lidlowski jest pomarańczowy widać wyraźnie jak ściąga na zewnątrz stopę
  Po moich przygodach zachęcam nawet nie do  kupna ale do sprawdzenia swoich butów biegowych 
 na bieżni może  tak jak w moim przypadku dowiecie się że miały wadę
 porównacie z innymi butami i będziecie mieli odniesienie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz